Horská elektrokola

Porovnání nejdůležitějších parametrů

Typ kola
 
horská 
horská 
horská 
horská 
horská 
horská 
Výrobce
 
Lovelec 
Leader Fox 
Haibike 
Haibike 
Giant 
Giant 
Modelový rok
 
2019 
2019 
2019 
2019 
2019 
2019 
Dojezd
 
123 km 
120 km 
120 km 
120 km 
 
 
Určení
 
unisex 
pánská 
pánská 
pánská 
unisex 
pánská 

Horská elektrokola nabídnou spolehlivost a dlouhý dojezd

Jsou tím nejlepším v celé rodině elektrokol. Hodí se totiž takřka do každého terénu, řídí se s lehkostí a jejich dojezd se počítá běžně na více než sto kilometrů. Velmi silný motor a baterie s kapacitou, o jaké se před deseti lety ještě snad nikomu nesnilo. Větší kola, která zdolají jakoukoliv překážku nebo velké převýšení. Horská elektrokola totiž nabídnou víc, ale samozřejmě tomu odpovídá i cenová hladina. Co vše odděluje tuto větev od klasických elektrokol?

Všestranné využití je tady samozřejmostí

Tou vůbec největší výhodou horských elektrokol je fakt, že se hodí prostě kamkoliv. Městský provoz nebo velehory, kopce nebo nížiny, výkon až skutečně na doraz všech možností. Na průměrné české silnici pojedou jako výborně namazané lyže, takže rozhodně neplatí, že jsou vhodná jen do hodně členitého terénu. Určitě jsou tu ale zejména pro ty, kteří už mají na elektrokole něco za sebou a nepatří mezi úplné začátečníky. Pro nadšené sportovce jasná volba, předpokládá se totiž víc než časté užívání – tahle kola by neměla zahálet, sezonní nebo občasný provoz pro ně určitě není. Už kvůli ceně, která nepatří k nejnižším…

Velmi odolný model, použití nejkvalitnějších materiálů

Odolají všemu a nabídnou jednoduché ovládání. Pevná nebo odpružená zadní stavba, to je už na volbě konkrétního zákazníka, k dispozici jsou na trhu v dostatečném množství obě verze. Odpružená zjednodušeně nabídne lepší jízdní vlastnosti, ale s údržbou se přeci jen trochu víc zapotíte (a také si o něco připlatíte). Odpružená vidlice ale umí skvěle tlumit nárazy, což se v nerovném terénu výborně hodí.

Pravda, krosová kola jsou o něco rychlejší, ale s horskými se nebudete muset bát nerovného povrchu, kde je sem tam nějaká kaluž nebo výmol. Jsou prostě koncipované tak, aby zvládly jakékoliv nástrahy terénu, samozřejmě i bez ohledu na to, jestli je jaro v rozpuku nebo už pomalu končí podzim. A je také třeba dodat, že pokud pojedou na poklidné rovince, spotřebují víc energie než klasická městská elektrokola – takže pokud hodláte jezdit jen po městě, nekupujte je…

Cenová hladina je samozřejmě různorodá, za nejlevnější modely zaplatíte dvacet až třicet tisíc, ale existují i speciální kousky s cenou kolem stovky tisíc korun – které už jsou spíš malou kosmickou raketou než klasickým bicyklem. Pro horská elektrokola je také nejlepší, když se motor nachází ve středové části. Nejen kvůli vyváženosti stroje, ale také proto, že nikomu a ničemu nepřekáží, což je při jízdě v komplikovanějším terénu přímo klíčové.

Mimořádně pevná konstrukce a krytá baterie

S takovou cenou se to musí přímo očekávat, karbon nebo přinejmenším kvalitní hliník je nutností, tady jednoduše nelze používat žádné levně vyhlížející materiály – už jen kvůli tomu, že jde o elektrokolo do nepohody, jak se říká. Je velmi pevná, má hydraulické kotoučové brzdy, se kterými jde všechno mnohem snáz. Počítejte s počtem převodů mezi 7 a 10, tohle je kolo určené pro obrovské převýšení. Pečlivě krytá baterie, která odolá lijáku nebo prudkému větru, je samozřejmostí. Pokud najdete model, kde tomu tak není, je to jistě už při výběru trochu na pováženou.

Horská elektrokola mají také trochu složitější elektroniku – počítá se s tím, že uživatelem bude sportovec tělem i duší, který má rád statistiky, čísla a grafy. Větší průměr kol tu není na škodu, protože na rozdíl od městských uliček se budete muset vypořádávat s mnoha nerovnostmi v terénu. A čím větší kolo, tím také lepší akcelerace (jinými slovy, třicetipalcové kolo je lepší než to o průměru 24 palců, to je jasné).

Pomohlo vám srovnání?
Hodnoceno 23 hlasy, průměrně 4.9 z 5